NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
هَارُونُ
بْنُ زَيْدِ
بْنِ أَبِي
الزَّرْقَاءِ
حَدَّثَنَا
أَبِي حَدَّثَنَا
هِشَامُ بْنُ
سَعْدٍ عَنْ
أَبِي حَازِمٍ
وَزَيْدِ
بْنِ
أَسْلَمَ
أَنَّ أُمَّ
الدَّرْدَاءِ
قَالَتْ
سَمِعْتُ
أَبَا الدَّرْدَاءِ
قَالَ
سَمِعْتُ
رَسُولَ
اللَّهِ صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
يَقُولُ لَا
يَكُونُ اللَّعَّانُونَ
شُفَعَاءَ
وَلَا
شُهَدَاءَ
Ebu'd Derdâ Rasûlullah
(s.a.v.)'in şöyle buyurduğunu söylemiştir:
"Lânetçiler,
kıyamet gününde ne şefaatçi olabilirler, ne şâhid olabilirler"
İzah:
Müslim, birr
Bilindiği gibi şefaat
aslında Allah'a mahsus bir hak[Zümer 44] olmakla beraber yüce Allah Rasulûne,
kendisine şirk koşmayan günahkâr mü'mirilere kıyamet gününde şefaat etme izni
verecektir.[İbn Mâce. zühd] RasûIüne bahşetmiş olduğu bu yüksek makama da
"Makam-ı Mahmûd" denir.[Ahmed b. Hanbel, II, 444.]
Hz. Nebie tanınan bu
ilk şefaat yetkisinden sonra şefaat etme sırası, diğer Nebilere, âlimlere ve
şehidlere verilecektir.[İbn Mâce, zühd] Yine meleklere ve bazı mü'mirilere de
şefaat izni verilecektir.[Buhari, tevhid]
Fakat, mevzumuzu teşkil eden hadis-i şerifte, lânetçi kimselerin kıyamet
gününde hiçbir şefaat etme yetkisine sahip olamayacakları ifade edilmektedir.
Bu hadis-i şerifte ayrıca: "Ey müslümanlar, böylece sizi seçkin ve
şerefli bir ümmet kıldık ki, bütün insanlar üzerine adalet örneği ve hak
şahidleri olasınız"[Bakara 143] mealindeki âyet-i kerimede ve benzerlerinde
kıyamet gününde Hz. Muhammed ümmetine verileceği bildirilen diğer ümmetlere.
Nebilerin tebligatta bulunduklarına dair şahitlik etme yetkisinin de
lânetlilere verilmeyeceği bildirilmektedir. Metinde geçen "şahidlik"
kelimesi aslında üç manaya gelebilir.
a. Ahirette diğer ümmetler hakkında ve Nebilerin
tebligatı hakkında şahitlik etmek,
b. Dünyada şahitlik etmek,
c. Allah yolunda şehid olmak. Bunların
içerisinde hadisin ruhuna en uygun olanı birinci mana olduğundan biz bu manayı
tercih ettik.